Drogowe zamieszanieCiekawostki i sensacje dotyczące ruchu drogowego w Szczecinie, a także pomocne informacje dla kierowców, polecane warsztaty, myjnie, podjazdy.

Z Krzywoustego na Kopernika i Plac Zwycięstwa – rozwidlenie

Bardzo ciekawe skrzyżowanie i jedna dyskusja, która wyniknęła w związku z nim na łapach Facebooka i grupy Szczecin: skrzyżowanie ulic Krzywoustego z Placem Zwycięstwa i zjazdem w Kopernika. 

Opis sytuacji: jedziemy ulicą Krzywoustego a następnie wjeżdżamy na 3 pasmową drogę w koło Placu Zwycięstwa. Elementem wzbudzającym najwięcej pytań jak i obaw, jest tu środkowy pas jezdni, który rozwidla się w lewo (w kierunku Bramy Portowej) jak i w prawo (w ulicę Kopernika). Nie było by być może w tym skrzyżowaniu nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że z Krzywoustego wyjeżdżamy z dwóch pasów, które nie posiadają wyznaczonych na jezdni linii sugerujących kierunek jazdy.

Co robić aby nasze auto i nasz portfel na tym nie ucierpiały? Przede wszystkim zachować spokój, przypomnieć sobie jedną zasadę ruchu drogowego i zająć pas, który pomoże nam w wykonaniu właściwego manewru.

Na łamach grupy Szczecin, pojawił się opis w której kierująca pojazdem, ruszając z prawego pasa ulicy Krzywoustego, wjechała na środkowy pas Placu Zwycięstwa chcąc jechać w lewo w kierunku bramy portowej. Kierujący samochodem z lewej strony, wyjechał z ulicy Krzywoustego z lewego pasa, także zajmując środkowy pas na Placu Zwycięstwa. Jak nie trudno się domyślić doszło do zdarzenia drogowego. Czyja była wina? Jak można było uniknąć tej sytuacji.

  1. Podobnie jak we wcześniejszych opisach jazdy po rondzie, tak i tu, obowiązuje jedna podstawowa zasada: kierujący pojazdem  z naszej prawej strony, ma pierwszeństwo podczas manewru zajmowania pasa na który także my chcemy wjechać (pomijam już sam fakt, kto znajduje się przed kim i kto na kogo powinien uważać).
  2. Kierujący z lewej strony, ustępuje pierwszeństwa pojazdom po swojej prawej stronie.
  3. Szykując się do skrętu, znając skrzyżowanie, obydwoje kierowcy, wskazani akapit wyżej, powinni tak naprawdę zamienić się miejscami.

Czyja była wina? Kierujący z lewej strony wyjeżdżał na drogę trzypasmową. Trzymając się zasady dot. pierwszeństwa kierującego z prawej strony, mógł on zając środkowy pas drogi na Placu Zwycięstwa, ale po wcześniejszym ustąpieniu pierwszeństwa a więc i przygotowaniu się do nieznanego i nie przewidywalnego manewru kierującej z prawego pasa. Dopiero wtedy mógł on zająć środkowy pas, kontynuując jazdę w lewo lub w prawo (w Kościuszki). Kierująca z prawego pasa, sygnalizując skręt w prawo (jeszcze będąc na Krzywoustego) wyjechała i tak naprawdę, mogła zająć dowolny pas ruchu. Dlaczego? Bo nie ma oznaczenia poziomego, wskazującego tor jazdy, a tym samym linii, których przecięcie wymusiło by na niej zmianę kierunku (a tym samym sygnalizowanie tego).

Do tego zdarzenia nie da się podejść tylko trzymając przepisów ruchu drogowego, konieczna jest także logika. Kierująca mogła wykonać opisany wyżej manewr, tuż po skręcie w prawo i będąc już na Placu Zwycięstwa, sygnalizując od razu lewym kierunkowskazem, chęć zmiany kierunku jazdy w lewo, w stronę Bramy Portowej (środkowy pas, o ile zajęła prawy). Manewr doszedłby do skutku o ile kierujący z lewej strony, znajdowałby się na takiej wysokości aby zamiary kierowcy po prawej stronie zobaczyć.

Kierujący z lewego pasa, miał prawo zająć środkowy pas ruchu na Placu Zwycięstwa, ale tylko pod warunkiem, ustąpienia pierwszeństwa wszystkim kierowcom, którzy ten sam pas chcieli zająć przed nim, a byli po jego prawej stronie. Analogicznie jak przy wjeździe na rondo z zjeździe z ronda, pierwszeństwo ma kierujący po prawej stronie, a manewr w którym każdy z kierowców zajmuje swój pas i wzajemnie widzą się, jest tylko manewrem umownym, możliwym do wykonania gdy wszyscy uczestnicy ruchu lub uczestnik z lewej strony kontrolują go.

Jak powinniśmy podejść do tego skrzyżowania? Przede wszystkim kierujący z lewego pasa powinien zdawać sobie sprawę, że znajduje się na pozycji podporządkowanej. Najbezpieczniej dla niego będzie więc z lewego pasa, kierować się w stronę lewego pasa na Placu Zwycięstwa (pasa wewnętrznego) unikając skrętu w prawo w Kopernika, czy zajmowania pasa środkowego. Kierujący z prawego pasa z ulicy Krzywoustego, zaraz po skręcie, powinien upewnić się że zajęcie środkowego pasa jest bezpieczne i sygnalizując to kierunkowskazem, lewym, wykonać manewr skrętu w lewo w stronę Bramy Portowej, pozostając na pasie środkowym.

Kierujący z prawej strony, bez żadnego problemu i konfliktu z innymi uczestnikami ruchu drogowego, może oczywiście wykonać manewr skrętu w prawo, pozostając na Placu Zwycięstwa na prawym pasie i zjeżdżając w Kopernika.

Rada dla kierowców z lewego pasa: pamiętajcie, że nie macie na tej drodze pierwszeństwa i w podobnej sytuacji, zajęcia środkowego pasa, może okazać się że wymusicie pierwszeństwo. Uciekajmy więc na lewy, wewnętrzny pas, dając kierowcy z prawej strony, możliwość podjęcia decyzji co do dalszego kierunku jazdy. Jeśli oczywiście planujecie zjechać w Kopernika, zajęcie środkowego pasa, wiąże się z ustąpieniem pierwszeństwa kierującym z prawej strony, którzy mogą podobnie jak Wy zając ten sam pas, a następnie zasygnalizowanie, że dalszy kierunek jazdy będzie odbywał się w prawo w Kopernika (na rozwidleniu).

Temat konsultowany z WRD, KMP w Szczecinie

Facebook Comments

RelatedPost

Rating: 3.7, from 3 votes.
Please wait...

Tags: , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *